ד"ר ענבר רזון

22 ינו 20202 דקות

איך כלבים רואים? איך חתולים רואים? איך תוכים רואים?

איך כלבים רואים? איך חתולים רואים? איך תוכים רואים?

אין מי שמחזיק חיית מחמד ולא שאל את עצמו אם היא רואה את העולם כמונו או בצורה שונה.

לכל היונקים בעיניים יש בחלק הפנימי שני סוגי תאים. תאים שקולטים צבע (CONES) ותאים שקולטים עוצמת אור (RODS).

לבני אדם יש שלושה סוגים של CONES ואנו רואים אורכי גל ארוכים יחסית כך שרואים את הצבעים צהוב - ירוק, כחול ואדום והמח משלים את טווח הצבעים בניהם.

אז איך כלבים רואים?

בכלבים יש רק שני סוגים CONES. חסרים להם התאים שקולטים צבע אדום כך שהיכולת שלהם להבחין בין צבעים יורדת וכתוצאה מכך כל הראיה הסביבתית שלהם שונה ודהויה משלנו. הם כנראה רואים כמו אדם עיוור צבעים. קשה להם להבחין בין אדום לירוק למשל.

הראיה ההיקפית שלהם טובה משלנו והם משלימים את החסר בעזרת חוש ריח מפותח ביותר.

איך חתולים רואים?

לחתולים , כמו לנו, יש 3 Cones בעין אך אצלנו יש בערך פי 10 יום תאים כאלו ולכן טווח הצבעים שלנו כולל גם צבעים בהירים בעוד שלחתולים יותר קשה לראותם. לא ברור בדיוק אילו צבעים הם רואים , אך מחקרים הראו שראית הצבעים שלהם פחותה משלנו.

לחתולים לעומתנו יש טווח ראיה של 200 מעלות (לעומת 180 בבני אדם) וכמות הRODS שלהם לראיית לילה גדולה בהרבה משלנו (ועוד איזור בעין בשם טפטום שעוזר בראיה בחושך), כך שהם יכולים לראות כמעט בחושך מוחלט וכך לצוד את טרפם בלילה.

בנוסף, גם לחתולים חוש ריח מפותח אשר עוזר להם להשלים את החסר.

איך תוכים רואים?

לציפורים בכלל ותוכים בפרט יש בעין 4 CONES (יותר מאיתנו!). הם רואים את כל טווח הצבעים שאנו רואים ובנוסף רואים גם גלים קצרים של אולטרא סגול שאנחנו לא מסוגלים לראות.

חדות הראיה שלהם גבוהה משלנו כך שהם מסוגלים להבחין בין גוונים שאנו לא מבדילים .

בנוסף , בתוכים מיקום העיניים בצדדים מאפשר להם ראיה של כמעט 360 מעלות ("עיניים בגב").

ידוע שיש צמחים מסוימים וחיות רבות שעל גופם יש סימנים אותם ניתן לראות רק בגלי אולטרא סגול. התוכים מנצלים צבעים אלו לפעילות חברתית, למציאת מזון ואפילו לסימון ביצים שלהם ולא של ציפור אחרת שפלשה לקן (ביצים שלנו בעין נראות כולן באותו הצבע).

בעופות הטורפים העיניים ממוקמות מקדימה כך יכולים להתמקד בצורה טובה יותר בטרף.

לדורסי טרף שצדים בלילה, כגון תנשמת, יש בנוסף אוזן אחת בגובה אחר מהשניה ומיקום אוזניים קדמי כך שיש להם מעיין שמיעה תלת מימדית והם יכולים לדייק במיקום הטרף גם בחושך.

אף אחד מאיתנו לא רואה מה שהכלבים רואים או החתולים רואים או התוכים רואים ולכן אין דיוק מוחלט ומדובר בהשערות כתוצאה ממחקרים שנעשו.

    3810
    3