top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

טוקסופלסמה בחתולים


טוקסופלסמה גונדי:

טוקסופלזמה הינה חד תא פרוטוזואלי הנפוץ ביותר בעולם. כשליש מאוכלוסית בני האדם בעולם נדבקו בטוקסופלסמה .

מחזור החיים של הטוקסופלסמה בחתולים:

חתול אוכל בשר עם ציסטה של טוקסופלסמה בתוכו, הציסטה נפתחת במעי והטפיל מתרבה שם ולבסוף יוצר אאוציסטות שמופרשות בצואה. כל זה קורה בתוך 3 ימים מבליעה הציסטה בבשר ולוקח עד 3 שבועות שהאאוציסטות יוצאות בצואה.

ברגע שהאאוציסטות יוצאות בצואה הן הופכות מדביקות תוך 24 עד 48 שעות. בליעה של אאוציסטות כאלו ע"י בעל חיים אחר (כבשה, כלב ,חזיר, מכרסם או אדם) גורמת לשחרור ספורוזואיטים במעי שחודרים לרקמות הגוף ומתרבים שם ויוצרים ציסטות ברקמות.

יצירה של ציסטות בחיה או באדם בריא בד"כ אינה מלווה בהתפתחות מחלה קשה. יתכנו סימנים הדומים לסימני שפעת כגון חום, שרירים כואבים, קשרי לימפה מוגדלים וכאבי פרקים אשר חולפים בין שבוע ל 12 שבועות מתחילתם.

יוצאים מהכלל הם בני אדם עם דיכוי מערכת חיסון (אנשים בטיפול כימותרפי, חולי איידס) בהם טוקסופלסמה בחתולים עלולה להיות קטלנית. אצלם הציסטות יכול לעבור שפעול מחדש ולפגוע ברקמות (למשל ציסטות במח) ואף לתמותה.

הטוקסופלסמה גם יכולה לעבור את השליה בנשים בהריון ולהגיע לעובר וכך לפגוע קשות בהתפתחותו. במידה והאישה בשליש הראשון להריונה,הנזק עלול להיות גדול ואף להביא להפלה. במידה והעובר כבר התפתח וישנה הדבקה, הפגיעה הנפוצה ביותר היא בראייה.

רוב ההפצה של האאוציסטות נעשית ע"י גורי חתולים שמערכת החיסון שלהם מתקשה להפסיק את התרבות הטפיל. חתול בוגר שנדבק בעבר לא יפיץ שוב אאוציסטות אלא אם מערכת החיסון שלו פגועה.

עם זאת ,ידוע היום שרוב ההדבקות של בעלי חיים ובני אדם אינם מצואת חתולים אלא מאכילת בשר שאינו מבושל מספיק, שטיפת ידיים לא טובה אחרי טיפול בבשר חי, גינון ללא כפפות ,אכילת ירקות ופירות שזובלו בצואה של בעלי חיים נגועים ולא נשטפו במים וסבון לפני אכילתם ושתית חלב לא מפוסטר (בעיקר חלב עיזים ).

על כן במידה והנך בהריון או מתכננת הריון יש לפנות לרופא/ת הנשים לעשות בדיקת דם לנוכחות הפרוטוזואה. אם נמצאת חיובית משמעו שנדבקת בעבר ויתכן וישנן ציסטות ברקמות אך לא יעברו לרחם והעובר בטוח.

במידה והינך שלילית לטוקוסופלסמה ויש לך חתול עליך להזהר ולנקות חול של חתולים עם כפפות בלבד וכמובן להמנע מהמזונות המוזכרים ולשטוף ירקות היטב עם סבון.

רוב החתולים הבוגרים , גם אם נושאים את הטוקסופלסמה, אינם מראים סימנים. אין טעם לטפל בחתול ללא סימנים .

במקרים נדירים של טוקסופלסמה בחתולים ,מופיעים סימנים אצלם, בהתאם לרקמה בה הציסטה נמצאת. רק במצב כזה יש להביא את החתול לוטרינר ולתת לו את הטיפול האנטיביוטי המתאים.

במידה ואת בהריון ויש לך בבית חתול ,ניתן לשלוח בדיקת דם של החתול למעבדה לבדוק אם נידבק בעבר. אם החתול נדבק הסיכוי שידבק שוב וישיר אאוציסטות בצואה הוא נמוך.

הדרך למנוע הדבקה של חתולי הבית היא על ידי מתן מזון מעובד ובשר מבושל היטב וניקוי הצואה מארגז החול לפחות פעם ביום לפני שהאאוציסטות הופכות למדביקות.

לסיכום: כיצד להמנע מהדבקות בטוקסופלסה, במידה ואת בהריון:

  1. לא לאכול או לגעת בשום אופן בבשר שאינו מבושל לגמרי ( הקפאה או חימום במיקרו לא תמיד מספיקים להרוג את הטוקסופלסמה).

  2. לא לאפשר לחתול לאכול בשר נע או לצוד חיות בחוץ. להאכיל מזון מסחרי איכותי.

  3. לתת למישהו אחר לנקות את ארגז הצרכים של החתול או לנקות עם כפפות לפחות פעם ביום. את הצרכים לזרוק לפח אשפה ולא בחצר.

  4. לאכול ירקות ופירות שטופים היטב במים וסבון.

  5. להמנע מגינון בהריון או לעבוד בגינה עם כפפות.

  6. לא לשתות חלב לא מפוטר. בעיקר לא חלב עיזים.

בכל שאלה נוספת בנוגע לטוקסופלסמה בחתולים ניתן להתקשר למרכז וטרינרי ענבר

45 צפיות0 תגובות
bottom of page