דלקות אוזניים בכלבים

דלקות אוזניים בכלבים:

עם בוא האביב והקיץ אנחנו רואים יותר ויותר כלבים עם דלקות אוזניים.

מדוע לכלבים יש יחסית הרבה דלקות אוזניים בהשוואה אלינו?

הסיבה הראשונה הוא מבנה תעלת האוזן שלהם.

תעלת האוזן של הכלבים , בשונה משלנו, היא יחסית ארוכה ומפותלת – היא בנויה מחלק אנכי וחלק אופקי. בגלל מבנה ה J הזה יש יותר קושי באוורור התעלה ונוצרים תנאים יותר טובים לשמרים וחיידקים להתפתח בהם.

בנוסף, הצטברות של שעווה, שומן מהעור , תאים מתים ולכלוכים מעודדת גידול של שמרים וחיידקים באוזן.

לכן כל דבר שיעודד הצטברות של שעווה או מונע פינוי שלה מעודד היווצרות דלקת.

סיבות עיקריות להיווצרות דלקות אוזניים בכלבים:

הסיבה הנפוצה ביותר אלו אלרגיות. כשיש לכלב רגישות בעור ואלרגיה לחרקים ולסביבה, כתוצאה מהאלרגיה גם האוזניים יותר רגישות ומתפתחות דלקות אוזניים.

בכלבים עם תעלות צרות ופתח אוזן צר ( כמו שארפיי)

כניסה של מים לאוזן אחרי רחיצה – הלחות בתוך האוזן יכולה לעודד גידול של שמרים וחיידקים והיווצרות של דלקות אוזניים בכלבים.

גוף זר – בתקופת האביב והקיץ מלענים של צמחים (הקצה החד של צמחי דגן כמו חיטה ושעורה – FOXTAIL) יכולים להיכנס לתוך תעלת האוזן כשהכלב הולך שדה. במקרים כאלו הכלב יתחיל לנער את הראש ובמידה והמלען לא יצא הוא יגרום לדלקת קשה באוזן.

קרדיות אזניים – כלבים וחתולים יכולים להדבק טפילי אוזניים קרדיות קטנות הגורמות לגרד וסבל רב לבעל החיים.

שערות בעומק התעלה – קיים בגזעים מסוימים כמו פודל ושנאוצר. שיער זה עלול למנוע משעווה לצאת ומצד שני הוא שומר על האוזן מכניסת לכלוכים וגופים זרים.

בעבר הומלץ לכל כלב כזה שהולך לספר כלבים , להוציא את השיער מהתעלה. כיום נזהרים יותר, כיוון שעצם תלישת השיער עלולה להתחיל דלקת. שיער ייתלש רק במידה ויש דלקת ולא ניתן לטפל כיוון שהכניסה לתעלה נחסמת.

דרגות של דלקות אוזניים:

דרגה 1 – כלב שברוב השנה האוזניים שלו נקיות ומגיע בגלל תלונה של מעט הפרשות מהאזניים, ניעור וגירוד. דלקת כזו בדרך כלל עוברת אחרי טיפול של שבוע שבועיים.

דרגה 2 - דלקות אוזניים שחוזרות על עצמן בתקופה מסוימת של השנה ואחרי טיפול של שבועיים לא תמיד מסתיימות. ישנם כלבים עם דלקות אוזניים כרוניות שחוזרות שוב ושוב. בדרך כלל הסיבה כאן היא אלרגיה וצריך לטפל גם בה. במקרים כאלו נעשים משטחים מהאוזן/ תרביות/ שטיפות מיוחדות בהתאם למצב.

דרגה 3 – מצב סופני של האוזן . התעלה של האוזן מתעבה, הדלקת כרונית, עור התוף נקרע ונוצרת דלקת באוזן התיכונה. במקרים כאלו פעמים רבות יש צורך בניתוח על מנת לטפל באוזן.

סימנים של דלקות אוזניים בכלבים:

סימנים נפוצים הם הפרשות חומות /שחורות מהאוזניים, גרוד של האוזניים עם הרגל , ניעור הראש או שפשוף של צד הפנים על רהיטים, בכי במגע באוזן, אוזן אחת נפולה יותר מהשנייה, ריח רע.

במצבי דלקת קשים וכרוניים הכלב יכול להפוך תוקפני בגלל הכאב הרב.

טיפול בדלקות אוזניים:

חשוב מאוד להגיע לבדיקה במקרים של דלקות אוזניים בכלבים. טיפול לא נכון או שטיפת התעלה עם חומרים מגרים (מי חמצן/חומץ ועוד) עלול להזיק לאוזניים ובמקרים מסוימים אף להחמיר את המצב.

במרפאה הכלב ייבדק ויותאם לו הטיפול הנכון לדלקת האוזניים שלו ולמחלות הרקע שהובילו לדלקות.

291 צפיות0 תגובות