מדוע הכלב שלי לא רואה טוב. קטרקט בכלבים

מדוע הכלב שלי לא רואה טוב .קטרקט בכלבים:

לפעמים אנו שמים לב שכלב שהתנהל כרגיל הופך להיות חששן וזהיר יותר או אפילו נתקע בחפצים.

נראה שהכלב לא רואה טוב כמו פעם.

פעמים רבות התופעה הזו קורית בגלל קטרקט בכלבים.

העדשה היא איבר בתוך העין שאחראי על מיקוד. הוא נמצא מאחורי הקשתית (החלק הצבעוני בעין) האישון מתכווץ באור ומתרחב בחושך כדי להעביר את האור מבחוץ לחלק האחורי של העין (הרשתית) דרך העדשה , אשר ממקדת את האור החודר.

בכלבים וחתולים בריאים העדשה שקופה והאור חודר דרכה.

בתוך העדשה יש סיבים, עם הגיל כמות הסיבים בתוך העין גדלה והעדשה הופכת יותר עכורה.

מצב כזה אינו קטרקט אלא מצב צפוי בכלבים מבוגרים שנקרא NUCLEAR SCLEROSIS

במצב כזה הכלבים רואים דרך העדשה והוא אינו מפריע להם בשום צורה.

מהו קטרקט:

קטרקט הוא מצב בו יש עכירות בתוך העין שמפריעה לכלב לראות.

קטרקט יכול להיווצר בגיל צעיר כתוצאה ממשהו מולד (נטיה של גזע) או שהוא תלוי גיל ומופיע בגיל מבוגר יותר. ישנן גם מחלות/טראומות שגורמות לקטרקט באופן מישני ולכלב לא לראות טוב.

גורמים שונים להווצרות קטרקט :

טראומה לעין (מכה), מכת חשמל, רעלנים שונים, חוסרים תזונתיים.

מחלה נפוצה שגורמת לקטרקט בכלבים היא סכרת. כתוצאה מכמויות סוכר גבוהות שחודרות לעדשה נוזלים נכנסים לעדשה ביתר וגורמים לקטרקט.

ישנם מקרים טראומתיים שגורמים לקטרקט ולאחריו הכלב לא רואה טוב דרך העדשה אבל הקטרקט לא מתקדם.

יש גזעים בהם הקטרקט הוא תורשתי והוא נוטה להחמיר עם הזמן.

קטרקט שמתחיל בחלק מהעדשה מתפשט לאט לאט לכל העדשה עד למצב של קטרקט בשל שאחריו לפעמים העדשה נפתחת ונוצרת דלקת קשה בעין (אובאיטיס כשהקטרקט היפר בשל).

קרטקט אף יכול לגרום לבעיות נוספות בעין כגון גלאוקומה (לחץ תוך עיני מוגבר ) וכאבים.

במקרים של קטרקט שמתקדם ומחמיר צריך לטפל בעין לפני שתיווצר דלקת מלאה ואז לא תמיד אפשר להציל את העין.

כיצב מטפלים בקטרקט:

בתהליך שנקרא PHACOEMULSIFICTION תוכן העדשה מפורר בעזרת גלי קול ונשאב מתוך העין , לאחר מכן שארית העדשה מוחלפת בעדשה חליפית והעין נסגרת.

כמובן שלתהליך כזה יש צורך בכלב מספיק בריא כדי שיוכל לעבור הרדמה ולכלב שמשתף פעולה עם מתן טיפות בעין בתדירות גבוהה ולזמן ארוך (כמה חודשים ) עד לריפוי.

אחרי הניתוח מתואר ש 95% מהכלבים מראים שיפור בראייה מיד אחרי הניתוח ו80% מראים שיפור בראיה לטווח ארוך במידה ומטופלים כמו שצריך.

מה קורה אם הקטרקט בכלבים לא מטופל:

אם מדובר בעין אחת ובקטרקט שלא מתפתח אין בעיה להשאיר את המצב כך כל עוד אין שינויים נוספים בעין.

במידה ומדובר בקטרקט בשתי העיניים ניתן לחכות ,אבל זה תלוי בכלב.

יש כלבים שחיים עם עיוורון בקלות יחסית כל עוד הסביבה שלהם מוכרת.

יש כלבים שהופכים חששנים ,חרדתיים ונשכנים ואז כדאי לנתח.

גם במצבים בהם נוצר לחץ תוך עיני וכאב ואז הכלב מסוגר או תוקפני, כדאי לנתח.

אם נחליט לא לנתח והעדשה תקרע, תווצר דלקת קשה בעין והעין עלולה להיפגע עד כדי צורך להוציא אותה לחלוטין.

לכן במידה והחלטנו לנתח מומלץ לעשות את הניתוח בשלב של קטקרט בשל בו הכלב כבר לא רואה טוב או אפילו עיוור לחלוטין אבל העדשה עדיין תקינה.

בכל מקרה אם יש חששות או התלבטויות בנושא מומלץ תמיד להתקשר ולהתייעץ.

200 צפיות0 תגובות