כמה זמן כלבים חיים? כמה זמן חתולים חיים? כמה זמן ארנבים חיים?- איך לשמור על חיית המחמד בריאה

עודכן: 7 באוג׳ 2023

עשר דרכים לשמור על חיית המחמד שלי בריאה:

כשאתם שואלים את עצמכם כמה זמן כלבים חיים , כמה זמן חתולים חיים, כמה זמן ארנבים חיים? השאלה נשאלת כיוון שחיות המחמד חשובות לנו מאוד ואנו רוצים לשמור על איכות חייהם כדי שיחיו תוחלת חיים ארוכה וטובה ביחד איתנו. הדברים החשובים שיאריכו את חיי חיית המחמד:

1. טיפול שיניים – ריח רע מהפה אינו במקרה. בעלי החיים סובלים מריח רע, בדיוק כמונו, כאשר הגיינת הפה שלהם נפגעת.

דלקת חניכיים יכולה להווצר בכלבים מסוימים כבר בגיל צעיר ולכן חשוב ללמוד וללמד את הכלב שמצחצחים לו שיניים באופן קבוע עם מברשת ומשחת שיניים המותאמים לו. בחתולים יש קושי יותר גדול בצחצוח שיניים ולהם ניתן לתת מזון מיוחד שעוזר להוריד את הפלאק מהשיניים.

צחצוח השיניים עוזר להוריד את הצורך בניקוי יסודי במרפאה , אך לעיתים מצב השיניים מחמיר והחיידקים שמעורבים בדלקת עלולים לחדור לזרם הדם ולפגוע באיברים שונים בגוף, לעיתים נוצרת חשיפת חניכיים ורקבון שורשים וכאב שיניים ואז מומלץ להביא את חיית המחמד לבדיקת השיניים במרפאה ובמידת הצורך לבצע ניקוי שיניים ועקירות תחת הרדמה.

בארנבים השיניים צומחות במהלך כל החיים. לעיתים ישנה גדילת יתר של השיניים והארנב סובל ואינו מסוגל לאכול. מומלץ להביא אותו לבדיקה וטיפול שיניים במרפאה.

2. פעילות גופנית – פעילות גופנית חשובה למניעת השמנה בחיית המחמד, אך החלק העיקרי בפעילות גופנית הוא החלק הנפשי. בעל החיים לא נועד לרבוץ ולנוח כל היום. יציאה של כלבים לטיולים ולגינות כלבים היא חלק מאוד חשוב מבריאותם הנפשית, הדבר גם נכון לחתולים שמשחקים אינטראקטיבים ומגוונים עושים את חייהם מהנים יותר ואף נכון לתוכים הזקוקים לעניין רב וגיוון צעצועים ולארנבים שזקוקים למרחב להסתובב בו או אפילו גינה של הבית לשהות בה מעט על בסיס יומי.

3. בדיקות קבועות אצל הוטרינר- חיית המחמד חייבת לפחות בדיקה שנתית אחת אצל הוטרינר על מנת לוודא שלא חל שום שינוי במצבה הפיזי. במרכז וטרינרי ענבר נעשית בדיקה פיזיקלית מלאה במהלכה נבדקת חיית המחמד מהראש (אוזניים, עיניים, פה) דרך הצואר, עמוד השדרה, לב , ריאות, בטן והאיברים בתוכה, הפרווה והעור, איברי המין והגפיים. במידת הצורך נעשות בדיקות נוספות.

רפואה מניעתית היא המפתח לחיית מחמד בריאה. אם נגלה בעיה כשהיא קטנה ונטפל בה , נחסוך קושי לנו ולחיית המחמד שלנו.

4. תזונה מאוזנת – חיית המחמד זקוקה לתזונה מאוזנת וטובה לאורך כל חייה על מנת לשמור על אורך חיים ועל אורח חיים בריא. כל מין של בעל חיים זקוק למזון המותאם לו. אין לתת מזון כלבים לחתולים או מזון אוגרים לארנבות. יש להתאים מזון איכותי לחיות המחמד, בעיקר בשנות חייהם הראשונות ובזקנתם. מומלץ להתיעץ בנוגע לתזונה בכל קניה או אימוץ של חיית מחמד.

5. טיפול נגד טפילים – פרעושים, קרציות ותולעים פוגעים בבריאות של חיית המחמד ועלולים לעבור גם אלינו (קדחת הבהרות בכלבים, סקביאס בארנבות ושרקנים, דררת בתוכים ועוד), על כן חשוב מאוד לטפל באופן קבוע בחיות המחמד כנגד הטפילים השונים.

מניעה היא הרבה יותר זולה מטיפול !

6. סירוס ועיקור – סירוס ועיקור חיות מחמד יכול למנוע בעיות רבות אשר מתפתחות בעתיד.

בכלבות עיקור מונע עליה בסיכון לסרטן בעטינים, דלקת רחם, סרטן של הרחם, בריחה מהבית ושוטטות והריונות וגורים לא רצויים.

בזכרים הסירוס מונע סימון שתן בבית (בעיקר חתולים וארנבים), אגרסיה,נשיכות, אוננות, בריחה מהבית ופציעות על רקע טריטוריאלי. בגיל מבוגר מונע הסירוס גידולי אשכים ובעיות שונות בפרוסטטה כגון סרטן, אבצס או הגדלה משמעותית שלו עד קושי במתן צואה.

בארנבות נקבות 75% מהארנבות יפתחו סרטן קטלני ברחם בגיל מבוגר על כן העיקור חשוב ביותר!

7. השמנת יתר – יכולה להוריד שנים מאורך חיי חיית המחמד. השמנת יתר עלולה להוביל במהלך החיים למחלות שונות כגון סכרת, פנקראיטיס, מחלות מפרקים וקושי בהליכה,מחלות כיס מרה ועוד. השמנת יתר מקשה על הטיפול בחיית המחמד ועל יכולת הריפוי שלה במקרי מחלה.

יש להזהר לא לתת יותר מידי חטיפים, לא לתת חטיפים שאנו יודעים שמשמינים ומזיקים לחיית המחמד. במידה ונותנים חטיפים יש לקחת את זה ב חשבון ולהוריד מעט מהסך הכללי של המזון הבסיסי.

תוכים, שהם חיות בר, תמיד יחפשו את המזון השמן ביותר כדי לאגור שומן לקראת חורף ורביה, גם אם אין בכך צורך אמיתי. על כן מתן גרעינים כתזונה בסיסית היא אסון לחיות מחמד אלו!

8. חיסונים – חיסונים הניתנים לחיות המחמד מונעים מחלות קשות שבעבר מתו אחוז גבוה מהן. חלק מהחיסונים הם נגד מחוללי מחלה שעלולים לפגוע בנו ולכן יש למתן שלהם חשיבות עליונה (לפטוספירה, כלבת).

פרוטוקול חיסונים נכון לחיית המחמד מהינקות נותן לה מאגר נוגדנים טוב למאבק במחוללי המחלה השונים בכל מהלך חייה.

9. שיבוב – בעיקר בכלבים שיבוב הכלב הוא חלק מאוד חשוב מהחיסונים. השבב יכול לעזור להחזיר לך את כלבך במקרה שנעלם מהבית ואבד. קולרים עם שמות עלולים ליפול ולהשבר. שבב ניתן פעם אחת בלבד בחיי הכלב ונמצא תמיד מתחת לעורו ואינו מפריע לו בשום צורה.

ניתן לשבב גם חתולים ולאט לאט מתחילה מודעות לשיבובם .

כיום ישנה תקנה המחייבת עמותות לשבב גם חתולים עזובים.

ניתן לשבב גם תוכים גדולים. תוכים כאלו עלולים לעיתים לבחור או להגנב ובזכות השבב ניתן לברר את זהות הבעלים.

10.אהבה – כל יצור בעולם הזה זקוק לאהבה. חיית מחמד שמטפלים בה במסירות, מפנקים אותה ודואגים לה בצורה הטובה ביותר, מרגישה את זה ומחזירה אהבה עד אין קץ. אין יותר טוב מזה.

אז כמה זמן כלבים חיים - כלבים גדולים יכולים לחיות עד גילאים של 12-15 שנה בממוצע, גזעים קטנים יותר יכולים אך להגיע לגילאי 16-20 שנה.

כמה זמן חתולים חיים - חתולים חיים בממוצע עד גילאי 15- 20 ולעיתים אפילו מעבר לכך (יש רקורד של חתול שחי עד גיל 24)

כמה זמן ארנבים חיים - בממוצע 7-10 שנים כשיש רקורד של ארנב שחיי עד גיל 15.

תוכים יכולים לחיות עשרות שנים. אפילו קוקוטייל קטן יכול לחיות בממוצע 20 שנה!