top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

מה תוכים אוכלים?

עודכן: 8 באוג׳ 2022


מה תוכים אוכלים? תזונה נכונה לתוכים היא אחד הגורמים החשובים ביותר לאורך ואיכות חיים טובה לתוכי שלכם.

בעבר רוב התוכים קיבלו דיאטה של זרעונים וגרעינים (בעיקר דוחן וגרעיני חמניה) ומזון ביתי. תזונה כזו לאורך זמן היא תזונה לא מאוזנת, מלאה באחוז שומן גבוה וחסרה בויטמינים ומינרלים חיוניים כגון ויטמין A ויטמין D , סידן וחומצות אמינו שונות.

כיום התזונה לתוכים שמומלצת שונה לחלוטין.

80% מתזונת התוכי המהווה את המזון הבסיסי של התוכי צריך להיות כופתיות איכותיות,שמורכבות מירקות פירות גרעינים וזרעונים. בצורה כזו בכל ארוחה הגוף מקבל את כל מה שהוא צריך , להבדיל ממזונות המורכבים מתערובות גרעינים , זרעונים וירק, בהם התוכי יכול לברור את המזון המועדף עליו ,שהוא פחות בריא.

ציפורים בכלל ותוכים בפרט עסוקים בטבע בחלק גדול מהיום בחיפוש אחר מזון. כיוון שהשגת מזון היא חלק חשוב מחייהם ומזון שומני מעלה את משקל התוכי ומכין אותו לעונת הרביה, מזונות שמנים כמו גרעינים הם מבחינת התוכי כמו זכיה בלוטו.

לכן בשבי ,במזונות מעורבים, התוכים אוכלים תמיד גרעינים בהתחלה ורק בסוף, אם בכלל, עוברים לחלקי הירקות. זו הסכנה הגדולה במזונות כאלו שמונעים מהתוכי תזונה מאוזנת , גורמים לו למחלות ומקצרים את חייו.

20% הנותרים מהתזונה הינם ירקות מגוונים (לא רק מלפפון וחסה..) ואחוז קטן של פירות (כמובן שישנם תוכים כמו לורים שהתזונה שלהם שונה. יש להתיעץ בנוגע לתזונה לתוכים/ ציפורים אלו בנפרד). חשוב לתת ירקות ירוקים כהים כגון ברוקולי ועליו, קייל, שן הארי ומידי פעם מעט עלי תרד (כיוון שיש בהם תכולת ויטמין A רבה, אשר חשובה מאוד לבריאות התוכי אך בעודף עלולה לפגוע בו).

מה תוכים אוכלים מהמזון שלנו? ניתן לתת מידי פעם מזון ביתי בסיסי , מעובד כמה שפחות כגון פסטה מלאה מבושלת, אורז מלא, ביצה קשה בקליפתה (החלבון בלבד) ואגוזים בכמות קטנה , בעיקר כפרס, כגון שקדים, צנוברים וגרעיני חמניה.

בתזונה לתוכי יש להימנע לחלוטין ממזונות מעובדים , מלאי שומן וסוכר.

יש להימנע מבוטנים, שוקולד, אבוקדו, אלכוהול, קפאין, בצל ושום, מוצרי חלב (יש מינים מסוימים בהם ניתן לתת יוגורט וגבינות קשות בכמות קטנה).

כיוון שבטבע התוכי עסוק בחיפוש מזון, מומלץ גם בבית ליצור או לקנות משחקים אשר יעסיקו את התוכי ויענינו אותו בשעות בהם אנחנו לא בבית. ניתן לדוגמא להחביא חתיכות מזון אהוב בתוך פיסת ניר מקופלת, ניתן לשים גרגירי אפונה בתוך קערת מים שטוחה כדי שהתוכי יצטרך "לדוג" אותם משם. ישנן עוד דוגמאות רבות למשחקים ויש להם חשיבות רבה לבריאות הפיסית והנפשית של התוכי.

אם נשאל את עצמנו מה תוכים אוכלים ונקפיד היטב על תזונה מגוונת ואיכותית לתוכי שלנו, נקבל תוכי שמח, עירני ובריא שיחיה איתנו חיים ארוכים ואיכותיים.

900 צפיות0 תגובות
bottom of page