top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

הרעלה בכלבים, חתולים וחיות אקזוטיות


הרעלות נפוצות :

הרעלות בכלבים הן דבר שכיח אך קורות גם בחתולים וחיות אקזוטיות.

רוב ההרעלות נגרמות לאחר שבעל החיים בולע את החומר או בא במגע עורי עם חומר אשר נספג לתוך גופו.

ישנן מספר הרעלות נפוצות:

הרעלת זרחנים אורגניים/קרבמטים:

מדובר בחומרי הדברה אשר נמצאים בד"כ בשימוש בשדות חקלאיים כריסוס כנגד חרקים. ישנם גם חומרי ריסוס ביתיים אשר מכילי זרחנים אורגניים.

הסימנים הנפוצים בהרעלה – ריור, דמעות, חוסר שליטה על סוגרים (צרכים ללא שליטה), הקאות, רעידות חזקות, דיכוי נשימתי ושיתוק.

הסימנים מופיעים מספר דקות עד שעות מחשיפה לחומר.

יש להגיע מיד למרפאה . מדובר בהרעלה מסכנת חיים.

פירתרינים:

פירתרינים הם חומרים המשמשים בוטרינריה לטיפול כנגד פרעושים וקרציות. הם קיימים בקולרים רבים נגד קרציות באמפולות נגד פרעושים ובשמפואים שונים. ברוב המוצרים הפירתרינים במינון נמוך ואינם פוגעים בחיות. כלבים אחדים ובעיקר חתולים ומכרסמים רגישים יותר לחומרים אלו ועלולים להפגע.

סימני הרעלה:

רעידות, ריור, בלבול, עוויתות, קושי נשימתי ( חתול עם פה פתוח), חום גוף נמוך. בחתולים אף ניעור כפות רגליים, ניעור אוזניים וגרד במקום בו הושם החומר.

במידה ובעל החיים מראה סימנים מחשידים להרעלה יש להסיר מיד את הקולר ו/או לשטוף את האיזור הנגוע עם מים חמימים וסבון. יש להגיע מהר למרפאה להמשך טיפול.

רעל עכברים

רעל עכברים הינו רעל הפוגע ביצור ויטמין K אקטיבי בכבד וע"י כך פוגע במנגנון הקרישה בגוף. עכבר שאוכל את הרעל נפגע ומדמם למוות. הרעלות בכלבים במקרה הזה מתרחשות על ידי אכילה ישירה של הרעל (צורה נפוצה היא קוביה ירוקה שטעימה לכלבים ועכברים כאחד) או ע"י אכילת העכבר הנגוע. בחתולים ההרעלה פחות נפוצה. יכולה להתרחש אם חתול אוכל עכבר נגוע.

סימני הרעלה בכלבים – בד"כ מופיעים 2-5 ימים מבליעה. דימומים מאיזורים שונים בגוף (דם בשתן, צואה שחורה, דימום מהאף, שיטפי דם קטנים בעור או כל דימום אחר) מלווה בעיפות, לעיתים קושי נשימתי (דימום בחלל בית החזה או בריאות).

אם הכלב נצפה בולע את הרעל יש להגיע כמה שיותר מהר לגרימת הקאה ואז סיכוייו טובים, אחרת, במידה והכלב מדמם מדובר בסכנת חיים.

הרעלת מטלדהיד( רעל נגד חלזונות):

סימנים בחתולים – ריור, אישונים מורחבים, הקאות, שלשול.

סימנים נוספים – חום גבוה, אפליפסיה, קומה, כשל נשימתי. כשל כבד עלול להופיע 3-5 יום אחרי חשיפה.

הרעלת קיסיטול:

הרעלה בכלבים שהופכת נפוצה יותר יותר נגרמת ע"י בליעה של כמות קטנה של מזון שמכיל את תחליף הסוכר קסיליטול ( נפוץ במסטיקים ללא סוכר, סוכריות ללא סוכר, ספריי לאף ועוד). הקסיליטול גורם לירידה מהירה ברמת הסוכר בדם ותיתכן פגיעה כבדית.

הסימנים כ 30 דקות אחרי חשיפה הם חולשה, עיפות, התמוטטות, אטקסיה ועיוותות. הסימנים יכולים להמשך 12 שעות וכשל כבד יכול להתפתח מהר מאוד. כ 6-12 שעות מהבליעה.

הרעלה מצמחים:

ציקס מופשל (דקל ננסי) הינו צמח רעיל ביותר לבעלי חיים. אכילה של כל חלק שהוא מהצמח (בעיקר הזרעים) עלולה לגרום לכשל כליות תוך 2-5 יום מבליעה.

סימנים – הקאות ושלשול, כאב בטני, צהבת, חולשה, שינויים מנטליים, חוסרים עצביים, עיוותות וקומה.

שושן (הנפוץ שושן צחור, אך כל השושנים ממשפחה זו) הינו צמח רעיל מאוד לחתולים על כל חלקיו. גם כלבים עלולים להפגע ממנו, אך בצורה קלה בהרבה.

סימני הרעלה בחתולים – חלקי השושן רעילים לרקמת הכליה ועלולים לגרום לכשל כליה בחתול. כשעתיים אחרי בליעה יכולים להופיע סימני הקאות, חוסר תיאבון, דיכאון, חום גבוה והשתנה מרובה או חוסר מתן שתן במידה והחתול לא מטופל

סימני הרעלה בכלבים – סימני מערכת עיכול קלים. שלשולים ו/או הקאות חולפים.

במידה וחתול אכל כל חלק משושן יש להביאו בהקדם למרפאה.

הרעלות בכלבים מתרופות נפוצות:

הרעלת אצטמינופן (אקמול) –יותר אופינית לחתולים כיוון שרגישים יותר לחומר במינון נמוך אך יכול לפגוע גם בכלבים במינונים גבוהים.

סימני הרעלה בחתולים-קושי נשימתי, נפיחות בפנים ובכפות רגליים קידמיות , סימנים אלו מתחילים להופיע כ1-2 שעות מבליעה.

סימני הרעלה בכלבים– כשל כבדי יתכן מספר ימים אחרי בליעה. בטן כואבת, צהבת, סימנים עצביים בגלל פגיעה כבדית, דימומים. אם הכמות גדולה מאוד הסימנים יהיו דומים לאלו של חתול.

NSAIDS- כלבים רבים עם כאבי פרקים או בעיה אורטופדית כלשהי מקבלים תרופות נוגדות דלקת וכאב מהוטרינר (רימדיל/קנדריל/פרוויקוקס/ מטקם ועוד). הרעלה יכולה להתרחש אם כלב בלע בבת אחת את כל הכדורים שקיבל.

סימנים – עיפות, הקאות, צואה שחורה, אנמיה, חולשה , חום נמוך ,התיבשות וקומה,

מריחואנה וחשיש – אלה הם תוצרים של צמח הקנאביס. בצמח זה חומר (THC – Tetrahydrocannabinol) המשפיע על מערכת העצבים של הכלב.

סימנים נפוצים הינם – שינוי מנטלי (דכאוני או אקטיבי מידי), רגישות לגירויים, אי שליטה על מתן שתן ( בד"כ טפטוף שתן), רעידות, אישונים מורחבים, הקאות ושלשולים, יובש בפה,נשימה מהירה, עיוותות, קומה.

הרעלה ממזונות שונים - ראה כתבה בנושא (איזה מזונות אסור להאכיל את חיית המחמד שלי)

המידה וראית את חיית המחמד שלך בולעת את אחד מהרעלים המדוברים או כל תרופה או מזון כשלהו שלא אמורה לבלוע, מומלץ להתקשר ולברר האם מדובר בחומר המסוכן לבעל החיים על מנת להצילה ולמנוע כמה שיותר מהר את הנזק שנגרם לה.

249 צפיות0 תגובות
bottom of page