top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

איזה אוכל אסור לתת לכלבים , לחתולים ולחיות אקזוטיות

עודכן: 8 באוק׳ 2021


שאלה מאוד נפוצה היא : איזה אוכל אסור לתת לכלבים/חתולים שלנו

להלן מספר מזונות עיקריים שאסור לתת לכלב/חתול וחיות מחמד נוספות .

במידה וחיית המחמד אכלה מהם צריך לשים לב לכמות שאכלה, לקחת את העטיפה של המזון (אם קיימת) ולהגיע למרכז וטרינרי ענבר כמה שיותר מהר.

שוקולד/קפה/קופאין – מוצרים אלו מכילים חומר שנקרא methylxantine שנמצא בזרעי קקאו. חומר זה, כשנבלע ע"י חיית המחמד עלול לגרום להקאות, שלשולים, קצב לב מהיר מהרגיל, היפראקטיביות, שתיה והשתנה מרובה, הלחתה מרובה, רעידות, עוויתות ואפילו מוות.

ככל שהשוקולד מריר יותר הוא מכיל אחוז גבוה יותר של methylxantine ולכן מסוכן יותר.

אלכוהול – משקאות או מזון המכיל אלכוהול יכולים לגרום להקאות, שלשולים, חוסר שיווי משקל, דיכוי של מערכת העצבים, קושי נשימתי, רעידות, ועד לאיבוד הכרה ואפילו מוות.

אבוקדו – העלים, הפירות , הזרעים ואפילו קליפת העץ מכילים חומר הנקרא PERSIN,אשר גורם להקאות ושלשולים בכלבים.

ציפורים ומכרסמים רגישים במיוחד לחומר ועלולים לפתח בצקת בריאות, קושי נשימתי, נוזלים מסביב ללב ואף מוות.

אגוזי מקדמיה – נמצאים בשימוש בשוקולדים וממתקים שונים.

כלב שאוכל אגוזי מקדמיה עלול לסבול מחולשה, הקאות, רעידות, עליה בחום הגוף, הסימנים מופיעים כ12 שעות אחרי אכילת האגוז ועוברים תוך יומיים.

ענבים וצימוקים – עדיין לא ידוע מה הגורם בפרי זה שפוגע בכלבים , אך הפירות יכולים לגרום לכשל כלייתי. מספיקה כמות קטנה של ענבים או צימוקים בכדי להיפגע.

יש עדויות לכך שגם חתולים עלולים להיפגע אך בדרך כלל אינם אוכלים ענבים או צימוקים ולכן כמעט ולא מגיעים עם בעיה כזו לווטרינר.

בצק טרי עם שמרים – בצק כזה נוטה להתנפח ולגרום לגזים במעי של הכלב. תהליך כזה יכול לכאוב ועלול אף להגיע לקרע של המעי.

הסיכון יורד משמעותית בלחם, בו הבצק כבר תפח במהלך האפייה, ועם זאת אם כלב אוכל לחם , עדיף שיקבל כמות קטנה ממנו ביום (5% מכמות המזון היומית).

בשר עצמות וביצים לא מבושלות – בשר חי וביצים חיות עלולים להכיל בתוכם סלמונלה ואי קולי שהם חיידקים העלולים לפגוע בחיית המחמד.

בנוסף, ביצים חיות מכילות אנזים הנקרא אבידין ומונע ספיגה של ויטמין B ביוטין לגוף החיה דבר שעלול לגרום בעיות בפרווה ובעור הכלב.

האכלת כלב או חתול בעצמות עוף או בקר יכול להראות כמו רעיון טוב וטבעי בתזונתו, אך עלול להיות קטלני אם בעל החיים נחנק מחתיכת עצם או שעצם שורטת ופוגעת לו במעי.

קסיליטול – קסיליטול הוא ממתיק שמשמש באפייה, במסטיקים , בסוכריות ובמשחות שיניים.

הוא יכול לגרום לשחרור אינסולין מהלבלב וירידה חדה ברמת הסוכר בדם ואף פוגע בכבד. סימני הרעלה מתבטאים בהקאות, שלשולים, חוסר שיווי משקל, עוויתות. תוך כמה ימים יתכן כשל כבדי.

בצל/שום/עירית – ירקות אלו יכולים לגרום לגירוי הקיבה ולפגיעה בתאי הדם האדומים. חתולים יותר רגישים, אבל גם כלבים עלולים להפגע אם יאכלו כמות גדולה.

חלב – חלב אולי לא נשמע כאוכל שאסור לתת לכלבים או חתולים, אבל לחיות המחמד יש כמות קטנה של אנזים הלקטז המפרק את הלקטוז שבחלב ולכן רבים מהם לא מגיבים טוב למוצרי חלב ועלולים לשלשל או לקבל כאב בטן. ניתן לתת כמות קטנה של מוצרי חלב ולעקוב אחרי תגובת חיית המחמד.

מלח – כמויות גדולות של מלח גורמות לשתייה מרובה, צמא והשתנה מרובה. כמויות גדולות יותר יכולות לפגוע בבעל החיים ולגרום לסימנים כגון הקאות, שלשולים, רעידות, דיכאון ,חום גבוה ולעיתים אף מוות

לכן,אל תתנו חטיפים שלכם לכלב, תוכי או הארנב!!

לא מומלץ בכלל לתת מזונות מתובלים לחיות המחמד.

צריך לזכור שחיית המחמד אינה בן אדם ואנחנו אלו ששומרים על בריאותה.

האחריות ללמוד איזה מזונות אסור לתת לכלבים, חתולים וחיות אקזוטיות, היא שלנו.

במיוחד לחיות אקזוטיות, ישנן דרישות מאוד ספציפיות ואיסורים ששומרים על בריאותן.

מתן מזון מתאים ישמור על חיית המחמד בריאה ושמחה לאורך זמן.

397 צפיות0 תגובות
bottom of page