למה לכלב יש ריח רע מהפה? למה לחתול יש ריח רע מהפה?

עודכן: 16 בינו׳ 2023

למה לכלב שלי יש ריח רע מהפה?

תארו לעצמכם שהייתם מפסיקים לצחצח שיניים. מהר מאוד היה לכם ריח נוראי בפה!

בפה של כל בעל חיים ישנם חיידקים רבים.

כשבעל חיים אוכל, שאריות קטנות של מזון נשארות לו בפה

והחיידקים בפה הניזונים משאריות אלו מתרבים ויוצרים על השיניים רובד חיידקי (פלאק).

אם הפלאק לא מנוקה מהשן, ובמיוחד מאזור המפגש בין השן לחניכיים, נוצרת דלקת בחניכיים (מתבטא תחילה בשינוי הצבע הורוד של החניכיים לורוד כהה לאורך החיבור עם השן) – ג'ינגי'ביטיס.

עם הזמן הפלאק מתקשה והופך לאבן שן (calculus) בתהליך מינרליזציה.

בנוסף, עם הזמן דלקת החניכיים מחמירה ומתפתחת דלקת פריאודונטלית ,בה כבר נפגעות השיניים עצמן והחיבור בניהן לחניכיים ולעיתים הכלב מאבד שיניים.

כשלכלב יש ריח רע מהפה זהו הסימן הראשון למחלה פריאודונטלית.

בשלב הבא הכלב מתקשה ללעוס מזונות קשים ויתכן ריור מהפה, עם או בלי דם.

ישנם ארבעה שלבים עיקריים למחלה פריאודונטלית:

מדלקת חניכיים – ג'ינג'יביטיס ועד מחלה פריאודונטלית דרגה 3 המחייבת ניתוחי חניכיים/ עקירות וטיפול יומיומי בשיניים הנותרות.

לא כדאי לחכות למצבים אלו!! חשוב למנוע את הצטברות הפלאק ולבצע טיפולי שיניים בשלב הראשוני של המחלה.

איך נמנע דלקת חניכיים?

כשלכלב יש ריח רע מהפה , הדבר החשוב ביותר הוא לצחצח שיניים לכלב.

חשוב להשתמש במשחת שיניים של כלבים שהיא טעימה וניתנת לבליעה.

ניתן להתחיל עם מברשת שיניים קטנה הנראית כאצבעון ועולה על האצבע ובעזרתה לשפשף עם מעט משחה את שיניי הכלב, בעיקר במפגש בין החניכיים והשן.

בהמשך ניתן לעבור למברשת שיניים רגילה ולנסות לעבור על כל השיניים, גם בחלק הפנימי, בתדירות של פעמיים ביום.

אין לי זמן לצחצח לכלב שיניים. בקושי יש לי זמן לצחצוח עצמי:

מדובר בפעולה של דקה פעמיים ביום. במידה ואין אפשרות , מומלץ לצחצח שיניים לכלב בתדירות הכי גבוה שנוחה לכם, והעיקר לא להזניח את המצב.

ניתן גם לשלב חטיפים דנטליים העוזרים להוריד את הפלאק / מגבונים דנטליים/ מי פה שניתן לשים במי השתייה של הכלב ומונע הצטברות הפלאק.

לכלב יש על החניכיים שכבה חומה שלא יורדת בצחצוח:

מדובר בשכבת אבן שנוצרה לאחר תקופה שהפלאק שהה על השן. במקרה כזה צחצוח שיניים לא יעזור.

צריך להגיע לווטרינר לטיפול שיניים בהרדמה , במהלכו יתבצע ניקוי חיצוני ופנימי, מעמיק מתחת לקו החניכיים.

לפי המצב יוחלט אם יש צורך לצלם את חלל הפה/ למרוח חומרים מסוימים על ובתוך כיסי החניכיים ולקבל טיפול אנטיביוטי בסיום הניקוי.

בסיום טיפול השיניים מומלץ להתחיל לצחצח שיניים לכלב באופן קבוע.

כל כמה זמן צריך לעשות טיפול שיניים?

תדירות טיפול השיניים תלויה בגזע הכלב – כלבים מגזעים גדולים נוטים לפחות בעיות שיניים מגזעים קטנים. לגזעים כגון שיצו, יורקשייר טרייר ומלטז נטייה למחלה פריאודונטלית בגיל צעיר.

תלוי מזון שהכלב אוכל – מזון יבש עדיף על מזון רטוב אשר נדבק יותר לחניכיים. כלבים אשר אוכלים חטיפים דנטליים שונים מורידים את הפלאק באופן קבוע ויגיעו לטיפול שיניים בתדירות יותר נמוכה.

לעיסת עצמות קשות או פרסות של בעלי חיים ואבנים עלולים לגרום לחריצים בשיניים ולפגוע בהם.

וכמובן תלויה בתדירות צחצוח השיניים.

למה לחתול יש ריח רע מהפה?

גם לחתולים, כמו לכלבים, מצטבר פלאק על השן , אשר ללא טיפול יכול להפוך לאבנית ולגרום לדלקת חניכיים.

אבל לחתולים ישנן בעיות נוספות רבות אשר לאו דווקא קשורות לזיהום חיידקי בפה.

מעל גיל 3 ליותר מ50% מהחתולים יש בפה לפחות שן אחת עם "חור".

מדובר בחורים שלא ידוע בדיוק מדוע נוצרים. התאוריות העיקריות מדברות על בעיה אוטואימונית בה הגוף עצמו הורס את השיניים, וירוס קליצי בו החתולים עלולים להדבק (בחיסון המרובע השנתי מחסנים גם כנגדו) ובעיות מטבוליות שונות הקשורות לניוד סידן בגוף.

בחתולים אלו השכבות של השן נעכלות ואז חיידקים מהפה חודרים לחורים שנוצרו וגורמים לכאב, ריור ודימום מהחניכיים..

ישנן 5 דרגות לחורים האלו בחתולים , כבר מדרגה 2 מדובר בשן שכואבת לחתול ומומלץ להוציא אותה.

מעבר לכך לחתולים לפעמים יש בפה תהליך אוטואימוני בו הגוף מזהה את כל השיניים בפה כגורם זר שצריך לתקוף.

כתוצאה מכך, נוצרת דלקת קשה מאוד בחלל הפה (ג'ינג'יבוסטומטיטיס) אשר גורמת לחתול כאב וסבל גדול עד כדי קושי בלעיסה, הסתגרות וירידה במשקל.

במצבים כאלו לעיתים הפתרון היחיד הוא הוצאת כל השיניים מהפה ומתן טיפול תרופתי (בדרך כלל לכל החיים).

גם בחתולים במצבי דלקת קלים מומלץ לנסות להוריד את הפלאק.

כיוון שקשה לצחצח שיניים לחתולים, יש בשוק מזונות ספציפיים שניתן להוסיף למזון הרגיל של החתול, אשר עוזרים להוריד את הפלאק ולעסות את החניכיים.

לסיכום– מחלה פריאודונטלית בפה היא מחלה שפוגעת בכלב ובחתול ובאיכות החיים שלהם ואף יכולה להפריע לנו מאוד בגלל שלכלב יש ריח רע מהפה ולחתול יש ריח רע מהפה והוא מאוד סובל.

גם בכלבים וחתולים, כמו בבני אדם, חשוב לטפל בבעיות הפה ולא להזניח!!

1,159 צפיות0 תגובות