top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

אשך טמיר בכלבים וחתולים ויונקים נוספים

עודכן: 16 בינו׳ 2023


מהו אשך טמיר (קריפטורכיד)בכלבים או בחתולים?

אשך טמיר הינו אשך שלא ירד לשק האשכים מחוץ לגוף הכלב.

במהלך ההריון האשכים של העובר נוצרים בחלל בטן ובעת הלידה האשכים של הכלב נמצאים ליד אזור שנקרא טבעת אינגווינלית אשר דרכו הם עוברים מתוך הגוף ,החוצה עד גיל 3 שבועות ומגיעים לשק האשכים.

אשך טמיר בכלב הוא אשך שלא הגיע לשק האשכים שלו .

האשך הטמיר בכלב יכול להימצא בתעלה מחוץ לגוף ,אך לא בשק האשכים ואז ניתן למשש אותו מתחת לעור, או להימצא לחלוטין בתוך הבטן ואז לא יהיה ניתן למששו.

אשך טמיר יכול להיות חד צדדי (בדרך כלל בימין) או דו צדדי.

אשך הנמצא בתוך הבטן נמצא בחום גוף גבוה ועל כן זרע לא יכול להיווצר בתוכו. לכן, כלב עם שני אשכים טמירים בבטן הוא בדרך כלל עקר.

אשך טמיר בכלב הוא תופעה נפוצה יחסית וידועה בעיקר בגזעים:

יורקשייר, פומרניאן, פודל, גזעים פחוסים, שנאוצר מיניאטורי, צ'יוואוה, רועה גרמני והאסקי.

אך האשך הטמיר יכול להופיע בכל גזע של כלב . גם בכלבים מעורבים.

אשך טמיר זו תכונה שעוברת בתורשה ולכן גם אם לכלב אשך טמיר אחד, עדיין מומלץ לסרס אותו, על מנת למנוע העברת התכונה לגורים.

אשך טמיר בחתולים הוא נדיר. בחתולים נחכה עד גיל חצי שנה לירידת האשכים לשק. במידה והאשכים אינם בשק בשלב זה, מדובר באשכים טמירים.

אשך טמיר נפוץ יותר בחתולים פרסים.

כיצד נגלה אשך טמיר בכלב?

בבדיקה ראשונית של גור כלבים נחפש את שני האשכים בשק. במידה ולא ירדו לשק נחפש אותם בתעלה. הבדיקה תחזור על עצמה במהלך הביקורים הבאים ובמידה ועד גיל חצי שנה האשכים לא ירדו, יומלץ לסרס את הכלב.

אם הכלב בוגר וההיסטוריה שלו לא ידועה ניתן לבצע בדיקת דם לרמות טסטוסטרון . במידה והן גבוהות כנראה שישנו אשך טמיר בבטן הכלב.

במצבים בהם הכלב בוגר עם אשכים טמירים בבטן קיים סיכוי גבוה שאשכים אלו יסתובבו או יהפכו לאשכים גידוליים בבטן ואז נראה תופעות שונות בהתאם לבעיה שנוצרה. במצבים אלו יהיה קל גם לראות את האשכים בבטן בעזרת אולטרא סאונד ובדיקות נוספות.

כיצד נגלה אשך טמיר בחתול?

בחתולים שאינם מסורסים מראה הפניס שונה מאלו המסורסים ולכן אם לא ברור האם החתול מסורס או יש לו אשך טמיר ניתן לבדוק בטשטוש את מראה הפניס שלו.

טיפול באשך טמיר בכלבים וחתולים – הטיפול היחיד לכלב עם אשך תמיר הוא סירוס. גם אם יש אשך טמיר אחד אסור להשאירו כדי לא להעביר את התכונה הזו לגורים. סירוס אשך טמיר נכון גם לחתול.

במידה והאשך הטמיר בבטן, מדובר בניתוח של פתיחת בטן שיכול להיות פשוט יחסית או יכול להיות נרחב (תלוי במיקום האשך בבטן). לאחר הניתוח על הכלב לנוח שבועיים ולהיות עם קולר אליזבטני סביב הצוואר עד להורדת תפרים.

אשך טמיר נפוץ גם בארנבונים, שרקנים ויונקים קטנים נוספים. בחיות אלו לעיתים קשה לאבחן את הבעיה כיוון שהם יכולים בתנאי לחץ למשוך את האשכים חזרה לתוך הבטן. גם אצלם הפתרון למניעת סיבוכים בהמשך הוא סירוס.




627 צפיות0 תגובות
bottom of page