top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

הטית ראש בארנבים

עודכן: 30 ביולי 2023

הטיית ראש בארנבים:

אחד הסימנים שבגללם ארנבונים מגיעים לבדיקה במרפאה היא הטיית ראש לצד אחד.

בעצם מדובר במונח הרפואי בבעיה וסטיבולרית - הטיית ראש בארנבים קשורה למערכת שיווי המשקל שלהם ויכולה להגרם מכמה וכמה גורמים.


הסימנים העיקריים של מחלת וסטיבולרית:

הטיית הראש שיכולה להיות קלה בלבד או יכולה להגיע עד זוית של 180 מעלות.

חוסר שיווי משקל ברור - קושי בעמידה יציבה, נפילות, סיבובית.

חוסר תאבון וקיפאון במקום אחד.

פציעה של העין בצד הפונה לקרקע.


מהיכן מופיעה הטיית הראש?

ישנן שתי אפשרויות עיקריות :


מהאוזן הפנימית – בחלק זה של האוזן יש שיערות חישה עדינות שאחריות לשיווי המשקל של הארנב. במידה ויש פגיעה או דלקת באוזן הפנימית השערות נפגעות ועימן שיווי המשקל. בדרך כלל סימן נוסף שקיים לפגיעה הוא עיניים מרצדות במעגל או אופקית (ניסתגמוס).


מהמח – ישנו איזור וסטיבולרי במח שאחראי על שיווי המשקל. (קצה העצב הוסטיבולרי מגיע מהמח לאוזן הפנימית). במידה ויש פגיעה באזור זה במח בדרך כל נראה הטיית ראש בארנבים אך כל שאר התופעות יהיו יותר חמורות. יהיה קושי של הבנת המיקום בסביבה וקושי של הארנב להתרומם ולתקן את מצבו. העיניים ירצדו אנכית (ניסתגמוס ורטיקלי).


מחלות שעלולות לגרום להטיית ראש בארנבים:

דלקת של האוזן הפנימית (אוטיטיס אינטרנה) או האמצעית שמתקדמת לאוזן הפנימית שיכולה להגרם מזיהום, מגוף זר ,טראומה, גידול, טוקסינים. לעיתים דלקות קשות בשורשי השיניים יכולים להוביל לדלקת כזו.

מחלה הפוגעת באזור הוסטיבולרי במח – זיהום חיידקי, פטרייתי, ויראלי או טפילי עלול לגרום להטיית הראש בארנבים ובהתאם לחומרת הזיהום כך תהיה חומרת הסימנים. במידה והזיהום יתפשט ליתר המח יתכנו אף סימנים של דיכאון, שיתוק, אפטיה ואף מוות פתאומי.

הטית ראש בארנבים יכולה להתרחש גם במחלות נוספות בארנבים אך פחות נפוצה:

במקרי שבץ מוחי, סרטן במח או גרורות, הרעלה, טראומה, מחלות מטבוליות שונות.


טיפול:

בכדי לטפל בהטיית הראש בארנבים יש להביא את הארנב למרפאה ולברר היטב היסטוריה של בעיות קודמות, סביבת חיים, תזונה ועוד. בהמשך הארנב ייבדק ובמידה ועולה חשד לכיוון מסוים יתכן ויתבצעו בדיקות נוספות.


טיפול בהטיית ראש בארנבים:

בהתאם לחשד יטופל הארנב בגורם הראשוני בטיפול ארוך טווח (אנטי חיידקי/ פטירתי/ טפילי)

ובמקביל ננסה לתמוך בארנבון על מנת שיתאושש מהר ככל האפשר עם תרופות מונעות דלקת, מונעות בחילה ומעודדות תאבון, נוזלים במידה ולא מצליח לשתות והאכלות במידה ומתקשה לאכול.

במידה ויש פצע או חשש לפצע בעין גם היא תטופל.


בבית יש צורך לרפד את אזור המחיה על מנת שהארנבון לא יפצע עד שמחלים.


האם הארנבון יחלים?

במידה ומדובר בזיהום של האוזן והארנב אוכל ומראה שיפור מתחילת טיפול אז סיכויי ההחלמה טובים. עם זאת, לא תמיד הראש חוזר למקום ותהליך ההחלמה המלאה יכול לקחת מספר רב של שבועות.

במידה ומדובר בתהליך במח הפרוגנוזה בדרך כלל פחות טובה.



בכל מקרה במידה ואתם רואים הטיית ראש בארנבים שלכם מומלץ תמיד להגיע למרכז וטרינרי ענבר בכפר סבא ולהתחיל טיפול כמה שיותר מהר. 099668787








פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page