top of page
  • תמונת הסופר/תד"ר ענבר רזון

איך נדע שהשרקן חולה

עודכן: 6 בפבר׳


החלטנו לקחת שרקן כחיית מחמד אבל לא תמיד אנחנו יודעים להבחין מתי השרקן חולה וזקוק לטיפול

עשר מחלות נפוצות בשרקנים :

  1. שלשול – שלשול הוא דבר חמור בשרקנים. שלשול קל או בינוני יכול להיגרם משינוי תזונתי, מתן יותר מידי ירקות מימיים או פירות, חיידקים מסוימים (כגון קלוסטרידיום) ,טפילים חד תאיים ועוד.גם שלשול קל יכול להעיד על בעיה במערכת העיכול של השרקן ובמיוחד אם הוא מימי ומתמשך, לכן במקרה כזה יש להגיע מיד לוטרינר כיוון שמדובר בשרקן חולה ואף יתכן שבסכנת חיים.

  2. סקביאס – אקריות קטנות אלו יכולות לשהות בכמות קטנה על גוף השרקן בלי לגרום לסימנים. בד"כ בשרקן צעיר , שרקן מבוגר , או שרקן חולה או חלש האקריות מתרבות ויכולות לגרום לקרחות, גרד, עיבוי העור וסבל רב עד להפסקת אכילה. האקריות מותאמות לשרקן ולכן גם אם ידביקו אותנו לא יוכלו לסיים מחזור ולהתרבות וימותו. במקרה גרד יש להביא את השרקן למרפאה לטיפול נגד טפילים.

  3. אבצס – אבצס הינו הצטברות של מוגלה בכל איזור בגוף מתחת לעור שבד"כ משלב נפיחות ודלקת.האבצס נגרם ברוב המקרים כתוצאה מריב בין שרקנים.בשרקנים המוגלה הופכת נוקשה ויש להוציא אותה במרפאה ולבצע שטיפות על מנת לאפשר למקום להחלים. לעיתים מופיע אבצס באיזור בו שרקן זכר סורס בעבר.

  4. דלקת דרכי נשימה עליונות – נפוץ ששרקנים סובלים מדלקות חיידקיות בדרכי הנשימה. שרקנים רגישים מאוד ולכן אם לא יטופלו עלולים למות. הסימנים הנפוצים הם – חוסר תאבון ולכן אין צואה, קושי בנשימה, עיטושים, עיניים עם מוגלה/סגורות, נזלת, עייפות, פרווה נפוחה.כאשר מופיעים הסימנים הללו יש להגיע בהקדם לבדיקה.

  5. דלקת של כף הרגל (Bumblefoot) ,הנגרמת פעמים רבות מסורגי הכלוב בשילוב עם תנאי ניקיון גרועים. מצב זה מאוד כואב ויכול לגרום לשרקן להפסיק לאכול. לעיתים, אם הזיהום מגיע לעצם יש צורך להוריד את הרגל. הטיפול במצב זה הוא ארוך ודורש השקעה והתמדה.

  6. לעיתים נוצר מצב בו רואים נפיחות גדולה בבטן של השרקן (Bloat) והוא נראה כאוב מאוד. מצב כזה מאוד מסוכן כי יתכן וישנה חסימה במעי (סיבוב של מקטע מעי בבטן השרקן) וכתוצאה מכך מצטברים גזים בבטנו. זהו מצב כואב ומסכן חיים, השרקן חולה מאוד ויש להגיע מיד למרפאה.

  7. דלקות אוזנים – אם השרקן מטה את הראש לכיוון אחד ומתקשה ללכת ישר יש להגיע מיד למרפאה הווטרינרית. יתכן שיש לשרקן דלקת אוזן חיידקית שדורשת טיפול. יתכנו אפשרויות נוספות שיבדקו במרפאה.

  8. בעיות שיניים – השיניים של שרקנים צומחות כל הזמן. במידה והן לא נשחקו כמו שצריך או אינן יושבות במדויק זו מול זו, הן יגדלו יתר על המידה ועלולות לפצוע את השרקן ולמנוע ממנו לאכול.סימנים נפוצים לבעיית שיניים הם ריור, קושי בהחזקת מזון בפה, ירידה במשקל.

  9. חוסר בויטמין C SCURVY – שרקנים אינם מסוגלים ליצר ויטמין C ולכן עליהם לצרוך אותו על בסיס יומיומי בחציר שהם אוכלים ובירקות ופירות המכילים % גבוה של ויטמין C (גמבה, עלי KALE, כרוב, ברוקולי, גויאבה, תפוז, קלמנטינה). סימנים של מחסור בויטמין C הם – קושי בהליכה, שלשול, איבוד משקל, עייפות, הפרשות מעיניים ואף.

  10. דלקת שתן – דם בשתן, צרחות בעת מתן שתן או צואה , יכולים להעיד על דלקת שתן. לשרקנים רבים ישנם אבנים בשלפוחית שתן שגורמות לדלקת. בנוסף יתכן בעיה בכליות .או בדרכי השתן. יש להגיע למרכז וטרינרי ענבר לבדיקה

שרקנים הם בעלי חיים רגישים מאוד.שרקן יכול להפוך מהר מאוד משרקן בריא ועירני לשרקן חולה ואפטי. יש לשים לב לכל שינוי קל בהתנהגות השרקן ולהתייעץ או להגיע , על מנת שנוכל לטפל בזמן הנכון ולמנוע התדרדרות.

bottom of page